FAQ

Ik heb geen stroom meer in huis ?                                                         

  • Ga eerst in de meterkast kijken of alle groepen nog aan staan (omhoog in geval van automaten). Bij een zekering kunt u zien of het grijze pitje nog in de zekering zit. Als de zekering is gesprongen dan steekt het pitje meestal uit. LET OP:  dit hoeft dus niet altijd.
  • Daarna kunt u kijken of de aardlekschakelaars nog aan staan. Indien deze is uitgeschakeld kunt u hem weer aanzetten,  lukt dit niet dan staat het hier op de site verder uitgewerkt wat u kunt doen.
  • Als alles aan staat en u heeft nog steeds geen stroom, kijk dan even bij u in de buurt of de buren wel stroom hebben.  Indien zij wel stroom hebben, dan is waarschijnlijk de hoofdzekering defect. U kunt dan het beste het energiebedrijf bellen. Zij mogen uw hoofdzekering vervangen voor een nieuwe.
  • Indien ook uw buren geen stroom hebben, is er een waarschijnlijk een algemene storing. Volg het nieuws of bel de Stedin voor informatie.

Test regelmatig uw aardlekschakelaar

  • Er zitten verschillende gevoelige componenten in de aardlekschakelaar. Het is belangrijk voor de veiligheid van de elektra installatie dat de aardlekschakelaar blijft werken.
  • U behoort uw aardlekschakelaar elke maand te testen, dit kan lastig zijn met alle klokken enz. Doe dan de test in ieder geval 2x per jaar, bijv. als u de klok moet verzetten voor zomer/wintertijd. Let er op dat alle gevoelige apparaten uit staan, bijv. computers. Op elke aardlekschakelaar zit een testknop, als u deze indrukt moet de schakelaar onmiddellijk uitschakelen. Vervolgens kunt u de schakelaar weer inschakelen, op dit moment kunt u er vrij zeker van zijn dat deze in orde is.
    Test alle aardlekschakelaars in uw meterkast.

Welke groepen horen beveiligd te zijn ?

  • In oudere installaties alleen de groepen voor woonkamers en slaapkamers.
  • In nieuwere installaties alle groepen. (uitgezonderd vast aangesloten apparatuur als boilers)
  • In woonkamers en slaapkamers met (natuur)stenenvloer: altijd.
  • Buiten wandcontactdozen: altijd.
  • In douche en badkamer wandcontactdozen: altijd.
  • In bedrijfsruimten met vocht: altijd.

Wanneer kunt u ons bereiken ?

  • Natuurlijk kunt u ons bellen tijdens kantooruren. 030-6567196. Deze zijn bij ons van 07:00 tot 17:00.
  • Buiten kantooruren krijgt u ons antwoordapparaat, hier krijgt u een mobielnummer te horen voor dringende storingen.
  • Eventueel kunt u voor urgente storingen en/of vragen ons 24/7 bereiken op de mobiele nummers van Sjaak 06-17710636 of Dirk 06-17112060.